Case
En medlemstidning med spännande uppdrag
I januari 2023 tog vi på Adviser över all annonsförsäljning för Hem&Hyra.
Hem&Hyra är en speciell plattform – en medlemstidning som är särskilt nischad till människor som bor i hyresrätt, eller är intresserade av boendepolitik.
Ett svårt uppdrag? Absolut inte. Är det något vi kan – så är det medlemstidningar.
Varför? Jo, Hem&Hyra har lagt mycket fokus på att utveckla sina digitala kanaler.
Och i koncernen Another Media Group har vi samlat kompetenserna som krävs för att ta en digital annonsaffär till nästa nivå.
Om uppdraget
I januari 2023 tog vi på Adviser över all annonsförsäljning för Hem&Hyra. Vi förberedde oss noggrant och kopplade in vårt systerbolag som har arbetat med redaktionen för att analysera sidans digitala närvaro. Tillsammans tog vi ett helhetsgrepp om Hem&Hyras digitala erbjudande – och optimerade kanalerna. Under åren har vi samlat på oss lång erfarenhet och kunskap kring de möjligheter och utmaningar publikationerna har: medlemsnyttan är oerhört viktig och publikationen måste ha en bra balans, för att inte bli för kommersiell i budskapen.
Därför var det viktigt att vi, tillsammans med vår seniora säljare Mikael, fick möjligheten att skapa en stark relation och positivt samarbete med Hem&Hyra. På så sätt kunde vi lära av varandra i ett tidigt skede: Adviser fick en tydlig bild av kundens förväntningar. Och Hem&Hyra kunde fokusera på sitt expertområde: Att bedriva seriös och journalistik och sätta hyresmarknaden under lupp.
Resultat
Hem&Hyra har fått ut full potential ur sina digitala kanaler – och våra säljare har fått de bästa förutsättningarna för att ta annonsaffären till nya höjder. Och annonsörerna? Trots att vi är tidigt i processen märker vi att marknaden börjar förstå potentialen i att synas på Hem&Hyras digitala plattformar.
– Jag tycker att det här är ett nära och roligt samarbete, säger Mikael Orsmark, Key Account Manager på Adviser.
Huvudanledningen, menar Mikael är Hem&Hyras nyfikenhet och vilja att pröva nya koncept.
– De är fantastiskt kunniga och framåtlutade, det gör mitt jobb mycket lättare. Till exempel: Två originella nyheter för 2024 är att vi sänker annonspriserna – och öppnar upp för annonser vid temasidor med fous på inredning och recept.
Samarbetet har börjat bra. Men vi tänkte inte lätta på takten. Full fart framåt!
Kort fakta om Hem&Hyra
Befinner sig
Stockholm
Kanaler
Digitala och Print
Printupplaga
535 500 exemplar
Trafik till webben
349 000 besökare i veckan
De som jobbat med caset
I januari 2023 tog vi på Adviser över all annonsförsäljning för Hem&Hyra.
Hem&Hyra är en speciell plattform – en medlemstidning som är särskilt nischad till människor som bor i hyresrätt, eller är intresserade av boendepolitik.
Ett svårt uppdrag? Absolut inte. Är det något vi kan – så är det medlemstidningar.
Varför? Jo, Hem&Hyra har lagt mycket fokus på att utveckla sina digitala kanaler.
Och i koncernen Another Media Group har vi samlat kompetenserna som krävs för att ta en digital annonsaffär till nästa nivå.
Kort fakta om Hem&Hyra
Befinner sig
Stockholm
Kanaler
Digitala och Print
Printupplaga
535 500 exemplar
Trafik till webben
349 000 besökare i veckan
De som jobbat med caset
Om uppdraget
I januari 2023 tog vi på Adviser över all annonsförsäljning för Hem&Hyra. Vi förberedde oss noggrant och kopplade in vårt systerbolag som har arbetat med redaktionen för att analysera sidans digitala närvaro. Tillsammans tog vi ett helhetsgrepp om Hem&Hyras digitala erbjudande – och optimerade kanalerna. Under åren har vi samlat på oss lång erfarenhet och kunskap kring de möjligheter och utmaningar publikationerna har: medlemsnyttan är oerhört viktig och publikationen måste ha en bra balans, för att inte bli för kommersiell i budskapen.
Därför var det viktigt att vi, tillsammans med vår seniora säljare Mikael, fick möjligheten att skapa en stark relation och positivt samarbete med Hem&Hyra. På så sätt kunde vi lära av varandra i ett tidigt skede: Adviser fick en tydlig bild av kundens förväntningar. Och Hem&Hyra kunde fokusera på sitt expertområde: Att bedriva seriös och journalistik och sätta hyresmarknaden under lupp.
Resultat
Hem&Hyra har fått ut full potential ur sina digitala kanaler – och våra säljare har fått de bästa förutsättningarna för att ta annonsaffären till nya höjder. Och annonsörerna? Trots att vi är tidigt i processen märker vi att marknaden börjar förstå potentialen i att synas på Hem&Hyras digitala plattformar.
– Jag tycker att det här är ett nära och roligt samarbete, säger Mikael Orsmark, Key Account Manager på Adviser.
Huvudanledningen, menar Mikael är Hem&Hyras nyfikenhet och vilja att pröva nya koncept.
– De är fantastiskt kunniga och framåtlutade, det gör mitt jobb mycket lättare. Till exempel: Två originella nyheter för 2024 är att vi sänker annonspriserna – och öppnar upp för annonser vid temasidor med fous på inredning och recept.
Samarbetet har börjat bra. Men vi tänkte inte lätta på takten. Full fart framåt!
Vill du utveckla din affär?
Kontakta oss så berättar vi mer.
Genom att klicka på “Skicka” ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.