”Att påverka utvecklingen av medielandskapet är ett val, precis som att handla ekologiskt eller välja bort flygresor.” - Adviser
”Att påverka utvecklingen av medielandskapet är ett val, precis som att handla ekologiskt eller välja bort flygresor.”

”Att påverka utvecklingen av medielandskapet är ett val, precis som att handla ekologiskt eller välja bort flygresor.”

4 frågor till Rasmus Thomsen, CEO Another Media Group
…om initiativet Välj svenska medier och publicister

 

Varför betyder det här initiativet så mycket för er?

– Vi har länge arbetat med nischade medier och under flera år har vi sett en utveckling när det gäller kvalitetsjournalistiken. De neddragningar som sker på redaktionerna gör att man riskerar att påverka kvaliteten på det redaktionella innehållet. Samtidigt ser vi en enorm kraft och innovation när det gäller att leverera smarta, nya lösningar både för läsarna och annonsörerna. Här behöver vi hjälpas åt att visa upp oss och slå oss lite för bröstet. För det finns en kraft i våra svenska medier som inte alla marknadsförare känner till.

 

Hur skulle en lösning kunna se ut?

– För en stabil demokrati behövs oberoende medier som inte bara granskar makten, utan också visar olika perspektiv och intressen. Svenska medier står också för så mycket mer än nyhetsbevakning som kanske är det första man tänker på. Ta tidningen Land som exempel. Den har utvecklats till så mycket mer än ett veckomagasin med sin välbesökta sajt, utbildningar, e-handeln Land Shopping och Landboxen. Det är ett typexempel på hur man kan affärsutveckla och vara relevant för både målgrupp och annonsör och ta sitt medie in i framtiden.

 

Hur kan annonsörer och marknadsförare tänka?

– Genom att välja att ha en annonsnärvaro hos svenska publicister investerar vi så att medier kan utvecklas och stå starka på lång sikt. Att vara med och påverka utvecklingen av vårt medielandskap är ett val, precis som att handla ekologiskt eller välja bort flygresor. Och det handlar inte om att stötta, det handlar om att välja. Det finns en kraft i svenska medier både gällande reklameffekten som vi levererar samt i idéhöjd och relevans i de koncept och kampanjupplägg som vi kan erbjuda.

 

Vad är nästa steg?

– Vi kommer att fortsätta att arbeta med denna fråga högst upp på agendan. Vi hoppas att olika medier, medlemsorganisationer, annonsbolag och förmedlare vill vara med och stärka vår svenska journalistik. Det är inte bara kvalitetsjournalistiken och demokratin som tjänar på det. Min övertygelse är att annonsörerna vinner på att förknippas med seriösa medier som varken tummar på käll- eller pressetik. Inom Another Media Group har vi tagit fram en symbol för kampanjen och vi hoppas att fler vill använda den! Det här är ett initiativ som vi vill dela med så många som möjligt!

 

Läs mer om initiativet här.

4 frågor till Rasmus Thomsen, CEO Another Media Group
…om initiativet Välj svenska medier och publicister

 

Varför betyder det här initiativet så mycket för er?

– Vi har länge arbetat med nischade medier och under flera år har vi sett en utveckling när det gäller kvalitetsjournalistiken. De neddragningar som sker på redaktionerna gör att man riskerar att påverka kvaliteten på det redaktionella innehållet. Samtidigt ser vi en enorm kraft och innovation när det gäller att leverera smarta, nya lösningar både för läsarna och annonsörerna. Här behöver vi hjälpas åt att visa upp oss och slå oss lite för bröstet. För det finns en kraft i våra svenska medier som inte alla marknadsförare känner till.

 

Hur skulle en lösning kunna se ut?

– För en stabil demokrati behövs oberoende medier som inte bara granskar makten, utan också visar olika perspektiv och intressen. Svenska medier står också för så mycket mer än nyhetsbevakning som kanske är det första man tänker på. Ta tidningen Land som exempel. Den har utvecklats till så mycket mer än ett veckomagasin med sin välbesökta sajt, utbildningar, e-handeln Land Shopping och Landboxen. Det är ett typexempel på hur man kan affärsutveckla och vara relevant för både målgrupp och annonsör och ta sitt medie in i framtiden.

 

Hur kan annonsörer och marknadsförare tänka?

– Genom att välja att ha en annonsnärvaro hos svenska publicister investerar vi så att medier kan utvecklas och stå starka på lång sikt. Att vara med och påverka utvecklingen av vårt medielandskap är ett val, precis som att handla ekologiskt eller välja bort flygresor. Och det handlar inte om att stötta, det handlar om att välja. Det finns en kraft i svenska medier både gällande reklameffekten som vi levererar samt i idéhöjd och relevans i de koncept och kampanjupplägg som vi kan erbjuda.

 

Vad är nästa steg?

– Vi kommer att fortsätta att arbeta med denna fråga högst upp på agendan. Vi hoppas att olika medier, medlemsorganisationer, annonsbolag och förmedlare vill vara med och stärka vår svenska journalistik. Det är inte bara kvalitetsjournalistiken och demokratin som tjänar på det. Min övertygelse är att annonsörerna vinner på att förknippas med seriösa medier som varken tummar på käll- eller pressetik. Inom Another Media Group har vi tagit fram en symbol för kampanjen och vi hoppas att fler vill använda den! Det här är ett initiativ som vi vill dela med så många som möjligt!

 

Läs mer om initiativet här.

Se fler av våra kundcase

Vill du utveckla din affär?

Kontakta oss så berättar vi mer.

Genom att klicka på “Skicka” ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.

Adviser Sales Nordic AB

Adviser är en del av Another Media Group, en företagsgrupp med en gemensam vision att skapa möjligheter för människor, företag och varumärken att växa.