Adviser tipsar
Satsa på Native Advertising
Innan vi börjar prata om varför native-annonser är ett bra verktyg, borde vi besvara en fråga. Vad är en native-annons? Ja, när man pratar om native-annonser avses en typ av marknadsföring där annonsen integreras naturligt i det omgivande innehållet, till exempel i en tidning eller på en webbplats.
Själva syftet med native-annonsering är att skapa annonser som ser ut och känns som en del av det organiska innehållet bredvid. Det här gör att annonserna blir mindre störande och mer engagerande för läsaren. En native-annons kan se ut på olika sätt och ta olika former: som artiklar, video, appar eller inlägg i sociala medier. Det är ett effektivt sätt att nå ut till en målgrupp och öka engagemanget. Men en sak är viktig: Du måste vara transparent med att det är reklam för att inte bryta mot riktlinjer och lagar
Vejde Ericson, Key Account Manager på Adviser, uppskattar att native-annonser går på djupet med vad en produkt, lösning eller tjänst erbjuder.
Om du måste välja: Föredrar du printbaserade eller digitala native-annonser?
– Det beror helt och hållet på vem avsändaren är – och var målgruppen finns. Men jag gillar det digitala formatet. Där går det att ändra på rubriker, länkar och pay-offs för att se vad som går bäst mot en viss publik.
Varför tycker du att annonsörer bör satsa på native-annonser?
– Native-annonser är ett utmärkt verktyg för att sprida kunskap. Oavsett om det sker genom text, bild eller film. Dessutom kan man bygga en nära relation till läsarna. Om du har tillräckligt på fötterna och är trygg i att dina produkter kommer att hjälpa läsaren, så är nativeformatet perfekt, avslutar Vejde.
Varför Native Advertising?
Naturlig anpassning till plattformen:
Native-annonser är utformade för att smälta in med det omgivande innehållet på plattformen där de visas.
Högre användaruppmärksamhet och engagemang:
Studier har visat att klickfrekvensen och engagemanget för native-annonser är högre än för traditionell bannerreklam.
Bättre användarupplevelse och varumärkesimage:
Genom att tillhandahålla värdefullt och relevant innehåll i form av native-annonser kan varumärken skapa en positiv upplevelse för läsaren
De som jobbat med caset
Innan vi börjar prata om varför native-annonser är ett bra verktyg, borde vi besvara en fråga. Vad är en native-annons? Ja, när man pratar om native-annonser avses en typ av marknadsföring där annonsen integreras naturligt i det omgivande innehållet, till exempel i en tidning eller på en webbplats.
Själva syftet med native-annonsering är att skapa annonser som ser ut och känns som en del av det organiska innehållet bredvid. Det här gör att annonserna blir mindre störande och mer engagerande för läsaren. En native-annons kan se ut på olika sätt och ta olika former: som artiklar, video, appar eller inlägg i sociala medier. Det är ett effektivt sätt att nå ut till en målgrupp och öka engagemanget. Men en sak är viktig: Du måste vara transparent med att det är reklam för att inte bryta mot riktlinjer och lagar
Varför Native Advertising?
Naturlig anpassning till plattformen:
Native-annonser är utformade för att smälta in med det omgivande innehållet på plattformen där de visas.
Högre användaruppmärksamhet och engagemang:
Studier har visat att klickfrekvensen och engagemanget för native-annonser är högre än för traditionell bannerreklam.
Bättre användarupplevelse och varumärkesimage:
Genom att tillhandahålla värdefullt och relevant innehåll i form av native-annonser kan varumärken skapa en positiv upplevelse för läsaren
De som jobbat med caset
Vejde Ericson, Key Account Manager på Adviser, uppskattar att native-annonser går på djupet med vad en produkt, lösning eller tjänst erbjuder.
Om du måste välja: Föredrar du printbaserade eller digitala native-annonser?
– Det beror helt och hållet på vem avsändaren är – och var målgruppen finns. Men jag gillar det digitala formatet. Där går det att ändra på rubriker, länkar och pay-offs för att se vad som går bäst mot en viss publik.
Varför tycker du att annonsörer bör satsa på native-annonser?
– Native-annonser är ett utmärkt verktyg för att sprida kunskap. Oavsett om det sker genom text, bild eller film. Dessutom kan man bygga en nära relation till läsarna. Om du har tillräckligt på fötterna och är trygg i att dina produkter kommer att hjälpa läsaren, så är nativeformatet perfekt, avslutar Vejde.
Vill du utveckla din affär?
Kontakta oss så berättar vi mer.
Genom att klicka på “Skicka” ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.