ATL nominerad till Tidskriftspriset – en framgång genom samarbete - Adviser
ATL nominerad till Tidskriftspriset – en framgång genom samarbete

Årets kreativa Annonslösning

ATL nominerad till Tidskriftspriset – en framgång genom samarbete

ATL, en ledande aktör inom det gröna näringslivet, har tagit ett stort kliv in i det digitala och belönas nu med en nominering till Tidskriftspriset i kategorin Årets kreativa annonslösning. Bakom framgången står bland annat Josefine Blomquist och Richard Ahlman på Adviser, som har varit nyckelpersoner i att skapa den innovativa lösningen.

 

Kan du berätta lite mer om den kreativa annonslösningen och vad du tror gjorde den så bra?

Nya ATL-TV gör innehåll och marknadsföring mer rättvisa. Det handlar om bättre teknik och upplevelse – där detta krävs. Nu finns en videoplattform som indexeras av Google, vilket ökar möjligheten för fler att hitta till ATL, säger Josefine. 

 

Redaktionen publicerar flera klipp i veckan och antalet besökare ökar. Plattformen gör det även möjligt att återanvända över 2000 tidigare producerade videoklipp. Här ger vi kunderna en möjlighet där bara fantasin sätter gränserna.

 

Vilka var de största utmaningarna när ni tog fram denna lösning, och hur lyckades ni övervinna dem?

Den första utmaningen var att, på ett korrekt sätt, mäta och värdera antalet spelningar/ visningar. Till en början var det svårt att mäta, eftersom tekniken inte låg hos oss. Men när vi ändrade setup så att vi hade tekniken i egna händer, märke vi en avgörande skillnad, påpekar Richard. Nu kunde vi styra allt kring ATL-TV:s annonsvisningar själva – så det som tidigare var en utmaning blev nu en tillgång! 

 

Vad skulle det betyda för er att vinna Tidskriftspriset i denna kategori?

ATL är ett starkt varumärke inom det gröna näringslivet. Därför blir vi extra glada när vi blir uppmärksammade bland kollegor i tidskriftsbranschen. Det är starka titlar som är nominerade till tidskriftspriset, så det skulle vara fantastiskt att vinna denna kategori, berättar Josefine.

 

Vilka insikter tar ni med er från detta projekt till framtida annonslösningar?

När det redaktionella och kommersiella möts för att ta fram en produkt som är anpassad och uppskattad av båda parter, då är vi som bäst. Richard avslutar med att säga: När vi jobbar nära redaktionen skapar vi magi!

Vad säger Adviser?

Om nomineringen:

Vi är väldigt glada och stolta över nomineringen. Att bli uppmärksammade på det här sättet betyder mycket för oss och visar att vårt engagemang för att skapa unika och effektiva annonslösningar verkligen ger resultat. Vi ser fram emot galan med spänning och hoppas på att ATL tar hem vinsten! –Rasmus Thomsen, VD

De som jobbat med caset
Josefine Blomquist

Josefine Blomquist

Head of Sales LRF Media

josefine@adviser.se0701-64 67 59
Richard Ahlman

Richard Ahlman

HEAD OF DIGITAL

richard@adviser.se +46 70-855 28 21

ATL, en ledande aktör inom det gröna näringslivet, har tagit ett stort kliv in i det digitala och belönas nu med en nominering till Tidskriftspriset i kategorin Årets kreativa annonslösning. Bakom framgången står bland annat Josefine Blomquist och Richard Ahlman på Adviser, som har varit nyckelpersoner i att skapa den innovativa lösningen.

 

Kan du berätta lite mer om den kreativa annonslösningen och vad du tror gjorde den så bra?

Nya ATL-TV gör innehåll och marknadsföring mer rättvisa. Det handlar om bättre teknik och upplevelse – där detta krävs. Nu finns en videoplattform som indexeras av Google, vilket ökar möjligheten för fler att hitta till ATL, säger Josefine. 

 

Redaktionen publicerar flera klipp i veckan och antalet besökare ökar. Plattformen gör det även möjligt att återanvända över 2000 tidigare producerade videoklipp. Här ger vi kunderna en möjlighet där bara fantasin sätter gränserna.

 

Vilka var de största utmaningarna när ni tog fram denna lösning, och hur lyckades ni övervinna dem?

Den första utmaningen var att, på ett korrekt sätt, mäta och värdera antalet spelningar/ visningar. Till en början var det svårt att mäta, eftersom tekniken inte låg hos oss. Men när vi ändrade setup så att vi hade tekniken i egna händer, märke vi en avgörande skillnad, påpekar Richard. Nu kunde vi styra allt kring ATL-TV:s annonsvisningar själva – så det som tidigare var en utmaning blev nu en tillgång! 

 

Vad skulle det betyda för er att vinna Tidskriftspriset i denna kategori?

ATL är ett starkt varumärke inom det gröna näringslivet. Därför blir vi extra glada när vi blir uppmärksammade bland kollegor i tidskriftsbranschen. Det är starka titlar som är nominerade till tidskriftspriset, så det skulle vara fantastiskt att vinna denna kategori, berättar Josefine.

 

Vilka insikter tar ni med er från detta projekt till framtida annonslösningar?

När det redaktionella och kommersiella möts för att ta fram en produkt som är anpassad och uppskattad av båda parter, då är vi som bäst. Richard avslutar med att säga: När vi jobbar nära redaktionen skapar vi magi!

Vad säger Adviser?

Om nomineringen:

Vi är väldigt glada och stolta över nomineringen. Att bli uppmärksammade på det här sättet betyder mycket för oss och visar att vårt engagemang för att skapa unika och effektiva annonslösningar verkligen ger resultat. Vi ser fram emot galan med spänning och hoppas på att ATL tar hem vinsten! –Rasmus Thomsen, VD

De som jobbat med caset
Josefine Blomquist

Josefine Blomquist

Head of Sales LRF Media

josefine@adviser.se0701-64 67 59
Richard Ahlman

Richard Ahlman

HEAD OF DIGITAL

richard@adviser.se +46 70-855 28 21

Se fler av våra kundcase

Vill du utveckla din affär?

Kontakta oss!

Genom att klicka på “Skicka” ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.

Adviser Sales Nordic AB

Adviser är en del av Another Media Group, en företagsgrupp med en gemensam vision att skapa möjligheter för människor, företag och varumärken att växa.