Advisers nya satsning inom event och sponsorskap

May 07, 2021

När event över hela Sverige ställdes in och mässhallarna ekade tomma tvingades företag tänka om och tänka nytt. En av de som lyckades väldigt bra med detta var Arkitekturgalan som tack vare sitt digitala event ökade antalet besökare med 300%.

En av personerna i kulisserna var Vejde Ericson som nu tar sig an en ny roll som Head of Out of Home på Adviser. Idag får vi lära känna honom, hans nya roll och ta del av tips på hur man skapar lönsamhet åt kunder som vill satsa på event. 

Du har de senaste åtta åren arbetat som Key Account Manager på Adviser och går nu över till en ny roll, berätta mer om vad den innebär? 
-       Min nya roll är otroligt spännande, mina ansvarsområden kommer att innebära event och sponsorskap för våra uppdragsgivare på Adviser. För mig är det ett klockrent upplägg där jag kan gå loss kreativt och sätta upplevelsen i fokus. Jag kommer även att fortsätta mitt arbete med Sveriges Arkitekter vilket jag är väldigt glad för.

Hur går sponsring och event i coronatider?
-       Det är såklart en utmaning för alla, men de flesta har lyckats ställa om till digitala varianter alternativt skjutit fram sina event. Klart är i alla fall att pandemin har gjort att alla, från medieägare till sponsorer och besökare, fått tänka om och tänka nytt, vilket har givit oss en större digital kunskap och framförallt vetskap om hur mycket vi saknar att träffa varandra och nätverka. En annan positiv aspekt är att det digitala formatet ger möjlighet för fler att deltaga när geografin inte står i vägen.

Vad har du för råd till de som vill börja arbeta mer med event? Går det att göra i dessa tider?
-       Jag tycker att event är det perfekta forumet för att möta sina läsare. För mig är det en självklarhet när man ser över sina kanaler. Det är viktigt att lyssna på sina läsare eller medlemmar, kanske är det de små personliga eventen som uppskattas eller så finns det ett sug för en gala, kryssning eller trädgårdsfest? I de flesta fall så finns redan idéerna där men man har svårt att få ekonomi i det. Där kan vi hjälpa till. Är det någon gång som det finns utrymme att utveckla eventdelen så är det nu, marknaden är redo!

Lite mer om Adviser…
Adviser är en del av den växande mediekoncernen Another Media Group. Vi tycker att det ska vara enkelt för dig som medieägare att skapa innehåll. Därför driver vi din affär och genererar annonsintäkter som skapar förutsättningar för kvalitetsjournalistik.