Nya försäljningschefen – så ska hon öka annonsintäkter

January 14, 2021

Under hösten har mediekoncernen Another Media Group genomgått ett gediget re-brandingarbete för att förtydliga sitt erbjudande och stärka sin position i den hårt konkurrensutsatta mediebranschen. Koncernens säljbolag Adviser satsar stort på att fortsätta utveckla den kommersiella affären hos sina drygt femtio publicister och medieägare. Från och med januari är det Josefine Blomquist, tidigare divisionschef, som sitter vid rodret och leder säljbolaget genom förändringen. Målet är tydligt – att öka annonsintäkter och utveckla kundernas affärer.

– Det känns fantastiskt roligt att ta sig an denna utmaning. Jag ser fram emot att lära känna alla nya kollegor mer än på ytan och skapa ännu bättre resultat genom att öka annonsintäkter för våra medieägare, och även leda organisationen genom den omstrukturering och re-branding som vi nu genomgått.

Den röda tråden i Josefines bakgrund är försäljning och ända sedan hon började som mediesäljare 2003, då 19 år gammal, har hon arbetat med försäljning i olika roller.

– Jag har alltid varit en extremt målfokuserad person som sätter upp mål kring precis allting, oavsett om det handlar om försäljningssiffror, träning eller mindre motiverande uppgifter som administration. För mig är det väldigt viktigt med rutiner och trygghet, jag vill att det ska vara stabilt samtidigt som jag lätt blir uttråkad, något som jag tror bidragit till att jag alltid arbetat med försäljning – man kan skapa sin egen trygghet samtidigt som det händer mycket.

Stark kultur driver ökade annonsintäkter

Josefine hade precis avslutat en lång karriär på ett mediebolag i Halmstad, när hon av en slump kom i kontakt med Advisers VD, Rasmus Thomsen.

Adviser har sedan starten 1999 arbetat som kommersiell partner åt medieägare och publicister, och är specialister på att driva kundernas affär och öka annonsintäkter. För tre år sedan när Josefine kom i kontakt med företaget blev hon den som fick starta upp en ny filial i Halmstad och har sedan dess utvecklat kontoret till ett resultatdrivet och välmående kontor.

– Det jag tycker om med koncernen är att det finns otroliga möjligheter. Ledningen säger hellre ja än nej och vi löser det mesta på vägen. Jag vet att jag kommer få bra stöd för att min nya roll ska fungera som bäst både för mig och för alla i företaget. Re-brandingen gör det lättare att presentera vårt erbjudande till marknaden och ger en tydligare bild av de kompetenser vi tillhandahåller och tjänsterna vi erbjuder. Det underlättar också internt med vem som gör vad så att varje medarbetare utvecklas i sin roll och kan fokusera på rätt saker.

Kontoret i Halmstad har de senaste tre åren byggts upp från en anställd till att idag vara ett stabilt och engagerat team. Det drivs av en stark kultur där man gläds åt varandras framgångar, en faktor som Josefine menar är avgörande för att organisationen ska fortsätta leverera bra produkter och skapa förutsättningar för kvalitetsjournalistik.

– Jag är väldigt stolt över det vi som team tillsammans har lyckats bygga upp på kontoret i Halmstad. Nu ser jag fram emot att lära känna fler individer i koncernen för att kunna uppmärksamma och ta till vara på de styrkor som finns i organisationen. På så sätt kan vi fortsätta driva våra kunders kommersiella affärer framgångsrikt och fortsätta öka annonsintäkter. Det ska bli en väldigt spännande resa som jag ställer mig ödmjuk inför.

Namn: Josefine Blomquist

Ålder: 36 

Tjänst: Head of Sales 

Favoritcitat/motto: Hårt arbete lönar sig alltid! (Kombinerat med ”Om du går fort och skrattar mycket märks det inte om du är ful”)

Drömresemål: Hawaii

Gör helst en ledig dag: Sover länge, tränar, shoppar lite för mycket och avslutar med middag och vin i trevligt sällskap.

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy